Το μποϊκοτάζ και οι τιμές

Το μποϊκοτάζ και οι τιμές
Γρηγόρης Νικολόπουλος

Από μεθαύριο Δευτέρα, η Ενωση καταναλωτών έχει προαναγγείλει ένα μποϊκοτάζ στο φρέσκο γάλα. Ζητεί από τους καταναλωτές να μην αγοράσουν φρέσκο γάλα για πέντε ημέρες ως ένδειξη διαμαρτυρίας για την υψηλή τιμή του. Η Ενωση κάνει πολύ καλά. Το ζήτημα είναι τι θα κάνουν οι καταναλωτές. Δυστυχώς στην Ελλάδα, οι καταναλωτές δεν αντιδρούν. Ενώ τα χρήματα δεν τους φτάνουν, δεν μειώνουν την κατανάλωσή τους, δεν συμμετέχουν στα μποϊκοτάζ και τα περιμένουν όλα από τον από μηχανής Θεό διότι ξέρουν ότι η κυβέρνηση δεν θα κάνει τίποτα. Το μόνο που κάνουν είναι να γκρινιάζουν και να απειλούν, αλλά τελικά και τα προϊόντα αγοράζουν και τους ανίκανους πολιτικούς ψηφίζουν και ξαναψηφίζουν επί δεκαετίες.

Η κερδοσκοπία στην Ελλάδα έχει πάρει διαστάσεις μαζικής απάτης. Οταν γίνεται μια απάτη, υπάρχουν δύο μέρη. Ο απατεών και το θύμα. Οσο οι επιχειρήσεις βλέπουν ότι οι καταναλωτές αγοράζουν τα προϊόντα τους – όσο ακριβά και αν είναι- τόσο θα αυξάνουν τις τιμές. Οι καταναλωτές όμως, τα θύματα δηλαδή, δεν έχουν καταναλωτική συνείδηση. Σαν πρόβατα επί σφαγή οδηγούνται καθημερινά στα ίδια ακριβά σουπερμάρκετ και αγοράζουν τα ίδια ακριβά προϊόντα. Στις αναπτυγμένες χώρες της Ευρώπης οι επιχειρήσεις τρέμουν τα μποϊκοτάζ που οργανώνονται από τις ενώσεις καταναλωτών. Ξέρουν ότι το σύνολο του πληθυσμού θα συμμετάσχει και ότι η ζημιά που θα υποστούν θα είναι μεγάλη. Φροντίζουν λοιπόν να αποφεύγουν τις ακρότητες στις τιμές διότι αντί για κέρδος θα έχουν τελικά ζημιά. Βεβαίως στις χώρες αυτές και το κράτος λειτουργεί καλύτερα. Οι έλεγχοι είναι διαρκείς, οι ποινές αυστηρές και ο ανταγωνισμός λειτουργεί. Δεν μπορούν να λειτουργήσουν τα καρτέλ ούτε λαδώνονται οι ελεγκτές και οι πολιτικοί. Λειτουργούν οι δημοκρατίες σε όλα τα επίπεδα και ο βαθμός αντίδρασης των καταναλωτών στην κερδοσκοπία αντικατοπτρίζει και το επίπεδο δημοκρατίας που υπάρχει στις χώρες αυτές.

Ιδιαίτερα στην Ελλάδα, όπου έχουμε πλέον συνειδητοποιήσει ότι οι πολιτικοί δεν θέλουν να κάνουν τίποτα, θα έπρεπε οι καταναλωτές να αμυνθούμε μόνοι μας. Η συμμετοχή λοιπόν στα μποϊκοτάζ των καταναλωτικών ενώσεων είναι στοιχειώδης υποχρέωση του κάθε καταναλωτή. Και καλά θα κάνουν οι ενώσεις καταναλωτών να προχωρούν συχνότερα και μεγαλύτερης διάρκειας μποϊκοτάζ και να υιοθετήσουν μάλιστα πιο ακτιβιστικές δράσεις προκειμένου να προστατεύσουν και κυρίως να αφυπνίσουν τους απαθείς και γκρινιάρηδες καταναλωτές.

Οσον αφορά την κυβέρνηση, οι δικαιολογίες περί ελεύθερης διαμόρφωσης των τιμών και αδυναμίας παρέμβασης είναι σαθρές. Αν θεωρεί ότι την ενοχλεί το ευρωπαϊκό νομικό πλαίσιο, μπορεί να λύσει το θέμα εξωθεσμικά. Πίσω από τις επιχειρήσεις που κερδοσκοπούν, υπάρχουν φυσικά πρόσωπα, δηλαδή συγκεκριμένοι επιχειρηματίες. Οι επιχειρηματίες αυτοί υπόκεινται στους νόμους όπως όλοι μας, αλλά δεν τους εφαρμόζουν διότι απλούστατα λαδώνουν με μεγάλα ποσά τις κρατικές υπηρεσίες και παρανομούν. Μπορεί όμως αν θέλει η κυβέρνηση να καλέσει τον τάδε επιχειρηματία του χώρου των τροφίμων ή τον δείνα ιδιοκτήτη σουπερμάρκετ και να τους σφυρίξει κάτι στο αφτί σχετικά με τις παράνομες βίλες τους των 2.000 τετραγωνικών στη Μύκονο και σε άλλα κοσμικά θέρετρα. Μπορεί επίσης πολύ εύκολα να πιέσει τις πολυεθνικές που πουλάνε 70% ακριβότερα στην Ελλάδα, ακόμη και να τις πάει στα ευρωπαϊκά δικαστήρια. Καμία κυβέρνηση δεν είναι ανίσχυρη. Απλώς οι δικές μας δεν θέλουν να κάνουν κάτι.

gnikolo@dolnet.gr

Κοινοποίηση

You May Also Like

More From Author

+ There are no comments

Add yours

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.