Πολλά εμπόδια στις ηλεκτρονικές διασυνοριακές αγορές

Η Ε.Ε. μελετά μέτρα για να γίνουν ασφαλέστερες και ευκολότερες οι παραγγελίες

Της Δημητρας Μανιφαβα

Φθηνότερα βρίσκουν οι Ελληνες καταναλωτές στο Διαδίκτυο, κάνοντας διασυνοριακές παραγγελίες, περίπου το 70% των προϊόντων σε σχέση με τη χαμηλότερη προσφερόμενη τιμή στην Ελλάδα. Μάλιστα, το 65% των προϊόντων που μπορούν να παραγγείλουν ηλεκτρονικά από άλλη χώρα είναι φθηνότερο τουλάχιστον κατά 10% από τη χαμηλότερη προσφερόμενη τιμή στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων των εξόδων αποστολής και όποιων άλλων οικονομικών επιβαρύνσεων. Με βάση τα παραπάνω προκύπτει επί της ουσίας ότι η εγχώρια αγορά είναι η ένατη ακριβότερη μεταξύ των 27 της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Στο αποκαλυπτικό αυτό συμπέρασμα καταλήγει έρευνα που πραγματοποίησε πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τις διασυνοριακές παραγγελίες στο Διαδίκτυο.

Πρόκειται στην ουσία για ανεξάρτητη δοκιμή με τη χρησιμοποίηση εικονικών πελατών (mystery shopping σύμφωνα με τον όρο που χρησιμοποιείται σε τέτοιες δοκιμές) στο πλαίσιο της οποίας αγοραστές σε όλη την Ευρωπαϊκή Ενωση προσπάθησαν να προβούν σε αγορές 100 δημοφιλών προϊόντων, όπως κάμερες, CD, βιβλία ή ρούχα από διασυνοριακούς προμηθευτές. Για τις ανάγκες της έρευνας πραγματοποιήθηκαν πάνω από 11.000 δοκιμαστικές παραγγελίες.

Από το πείραμα αυτό της Κομισιόν προκύπτει ότι οι Ελληνες καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να προμηθευθούν ορισμένα προϊόντα μόνο μέσω διασυνοριακών παραγγελιών στο Διαδίκτυο. Σύμφωνα με την έρευνα για το 51% των προϊόντων που αναζητήθηκαν σε ελληνικούς δικτυακούς τόπους, διαπιστώθηκε ότι προσφέρονταν μόνο από προμηθευτές άλλου κράτους-μέλους.

Δυστυχώς, όμως, ακόμη και αν κάποιος καταναλωτής είναι διατεθειμένος να παραγγείλει ένα προϊόν μέσω Διαδικτύου, είτε διότι δεν το βρίσκει στην ελληνική αγορά, είτε πολύ περισσότερο διότι είναι φθηνότερο στην αγορά εκτός Ελλάδος, συναντά συχνά μεγάλα εμπόδια που καθιστούν αδύνατη την πραγματοποίηση της παραγγελίας. Ετσι, στο 63% των διασυνοριακών προσφορών ήταν αδύνατη η παραγγελία για Ελληνες καταναλωτές: είτε διότι ο προμηθευτής δεν αποστέλλει προϊόντα στην Ελλάδα είτε διότι δεν προσφέρει επαρκείς τρόπους διασυνοριακής πληρωμής. Το πρόβλημα δεν είναι μόνο ελληνικό, αλλά πανευρωπαϊκό. Κατά μέσο όρο το 61% των παραγγελιών που επιχειρήθηκε να διενεργηθούν ηλεκτρονικά από άλλο κράτος-μέλος της Ε.Ε. απέτυχε για τους προαναφερθέντες λόγους και μόλις το 39% είναι επιτυχημένες παραγγελίες.

Βεβαίως, ο βαθμός δυσκολίας διαφέρει από προϊόν σε προϊόν. Πιο εύκολες αποδεικνύονται οι παραγγελίες βιβλίων (67% ήταν επιτυχημένες), ακολουθούμενες από τις παραγγελίες ταινιών (58%) και μικρών οικιακών συσκευών (52%). Μεγαλύτερο βαθμό δυσκολίας έχουν οι παραγγελίες ηλεκτρονικών υπολογιστών (το 22% των διασυνοριακών παραγγελιών πέτυχαν), ενώ εάν θέλει κάποιος να παραγγείλει ένα ψυγείο, είναι μάλλον προτιμότερο να επισκεφθεί το κατάστημα ηλεκτρικών ειδών της γειτονιάς του, καθώς μόλις το 7% των παραγγελιών σε πανευρωπαϊκό επίπεδο πέτυχαν.

Εάν, πάντως, ένας καταναλωτής στην Ελλάδα επιχειρήσει να παραγγείλει ένα προϊόν από εγχώριους δικτυακούς τόπους, μπορεί να μην έχει πρόβλημα πληρωμής ή αποστολής, αλλά θα βρεθεί αντιμέτωπος για μια ακόμη φορά με τα «ψιλά γράμματα». Στο 30% περίπου των προσφορών ελληνικών δικτυακών τόπων δεν δίνονταν λεπτομέρειες για το πώς διαμορφώνεται η τελική τιμή των προϊόντων, δηλαδή ποια είναι η αρχική τιμή, ποια η επιβάρυνση του ΦΠΑ και του κόστους αποστολής, με συνέπεια αφενός ο καταναλωτής να μη γνωρίζει ακριβώς τι πληρώνει και αφετέρου να αδυνατεί να κάνει σύγκριση τιμών.

Με βάση και τα παραπάνω συμπεράσματα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσανατολίζεται σε σειρά μέτρων προκειμένου οι διασυνοριακές ηλεκτρονικές αγορές να γίνουν και ασφαλέστερες και ευκολότερες. Μεταξύ των μέτρων αυτών είναι η ενοποίηση και κωδικοποίηση της νομοθεσίας για τους καταναλωτές, η συνέχιση των αυστηρών ελέγχων στο Διαδίκτυο, προκειμένου να εξαλειφθούν οι παράνομες πρακτικές και να τονωθεί η εμπιστοσύνη των καταναλωτών στις διασυνοριακές αγορές και τέλος η απλούστευση των διασυνοριακών κανόνων για τους εμπόρους λιανικής πώλησης.

Μεγάλη ανάπτυξη

Στα 106 και πλέον δισεκατομμύρια ευρώ υπολογίζεται η αξία της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρονικού εμπορίου, παρά τα σημαντικά εμπόδια που εξακολουθούν να χαρακτηρίζουν τις ηλεκτρονικές αγορές. Σύμφωνα με την ίδια την Κομισιόν, το Διαδίκτυο αναδεικνύεται τα τελευταία χρόνια στον ταχύτερα αναπτυσσόμενο δίαυλο πώλησης, καθώς 1 στους 3 Ευρωπαίους καταναλωτές διενεργεί ηλεκτρονικές αγορές, ενώ 1 στους 2 λιανεμπόρους κάνει ηλεκτρονικές πωλήσεις. Ωστόσο, το μερίδιο των καταναλωτών που πραγματοποιούν αγορές από άλλο κράτος-μέλος της Ε.Ε. είναι χαμηλό, στο 7%, ενώ μόλις το 21% των εμπόρων πραγματοποιούν διασυνοριακές πωλήσεις. Προοπτική, πάντως, υπάρχει καθώς το 1/3 των καταναλωτών της Ε.Ε. δηλώνει ότι θα ήθελε να κάνει διασυνοριακές παραγγελίες.

www.kathimerini.gr

© 2009, Για την αναδημοσίευση της είδησης από άλλες ιστοσελίδες είναι απαραίτητη η αναφορά του link προς το άρθρο του ekatanalotis.gr.

Leave a Comment

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.