Οι τιμές στα «σούπερ»…

Οι τιμές στα «σούπερ»…

Tου Aντωνη Kαρκαγιαννη

Αν σας πω ότι δεν πήγα ποτέ να ψωνίσω σε σούπερ μάρκετ δύσκολα θα με πιστέψετε. Μόνο μία φορά επισκέφθηκα ένα από τα πολύ μεγάλα, συνοδεύοντας για παρέα έναν φίλο μου. Εχω τη σχετική εικόνα: απέραντο κατάστημα, σε παράταξη χιλιομέτρων τα ράφια, χιλιάδες τα πωλούμενα είδη (ρώτησα κάποτε τον μακαρίτη Κώστα Βερόπουλο και μου είπε ότι έχει 35.000 είδη!), τοποθετημένα κατάλληλα ώστε να διευκολύνεται ο πελάτης και κυρίως οι πωλήσεις (υπάρχουν, λέει, ειδικοί που κάνουν αυτές τις επιλεγμένες τοποθετήσεις). Μεγάλος είναι και ο χώρος για τη στάθμευση των αυτοκινήτων, απαραίτητο εξάρτημα του πελάτη. Πηγαίνει, παρκάρει το αυτοκίνητο και ψωνίζει χονδρικά ό,τι χρειάζεται το σπίτι την εβδομάδα ή τον μήνα ή ό,τι τον εντυπωσιάζει. Εμεινα κατάπληκτος από τα κατάφορτα καρότσια να περιμένουν υπομονετικά στην ουρά των ταμείων, με τις ταμειακές μηχανές να δουλεύουν σαν πολυβόλα.

Είναι ένα είδος καταστήματος που δεν μου πάει ειδικά για τα ψώνια μου αλλά και γενικά γιατί πάντοτε τρομάζω και τα χάνω μπροστά στα μεγάλα μεγέθη. Δεν θα ήξερα τι να ψωνίσω ή, το πιθανότερο, θα ψώνιζα είδη που ποτέ δεν σκέφθηκα ότι μου χρειάζονται. Υποθέτω ότι το ίδιο συμβαίνει με πολλούς πελάτες. Και οπωσδήποτε δεν μπορείς να ψωνίσεις… ένα ματσάκι μαϊντανό που χρειάζεσαι τη συγκεκριμένη μέρα.

Ευτυχώς στη γειτονιά μου, στην Πλάκα, και γύρω από την οδό Απόλλωνος διατηρούνται όλα σχεδόν τα παραδοσιακά μαγαζιά: μανάβικα, παντοπωλεία, πολύ καλό ιχθυοπωλείο, κρεοπωλείο, φούρνος και πρατήριο ψωμιού, φημισμένο ζαχαροπλαστείο, σουβλατζίδικο, κατάστημα με ηλεκτρικά είδη, κουρείο, δύο καθαριστήρια, ένα πολύ καλό ουζερί, μεγάλο κατάστημα με ζαχαρώδη, τρία – τέσσερα «φαγάδικα» κ.ά. Ο καταστηματάρχης σε εξυπηρετεί αυτοπροσώπως, σου λέει τι είναι φρέσκο και τι μπαγιάτικο έστω και ψευδόμενος, είναι γνωστός και φίλος και ανταλλάσσεις και δύο κουβέντες πότε για την πολιτική, πότε για την ακρίβεια και συχνότερα για το ποδόσφαιρο. Είναι αγορά, ενώ το σούπερ μάρκετ δεν είναι.

Το σημαντικότερο: Μπορείς ευκολότερα να παρακολουθείς τη διακύμανση (δηλαδή μόνο την άνοδο) των τιμών, επειδή σε κάθε κατάστημα τα είδη είναι λίγα και τα γνωρίζεις αυτά και τις τιμές τους από χθες και από προχθές. Αν κάποιο είδος σου φαίνεται ακριβό διαμαρτύρεσαι στον καταστηματάρχη ή ρίχνεις μια ματιά στο διπλανό κατάστημα, να δεις αν είναι φθηνότερο ή καλύτερης ποιότητας. Στο σούπερ μάρκετ εγκλωβίζεσαι και αγοράζεις αυτό που προσφέρεται στην τιμή που αναγράφεται.

Ακούω από πολλούς και κυρίως από την τηλεόραση να συγκρίνουν τις τιμές των σούπερ μάρκετ και απορώ πώς το κατορθώνουν με τόση ακρίβεια. Φαίνεται όμως ότι το κατορθώνουν, έχουν αυτή την ειδικότητα και τους πιστεύω. Τα τελευταία πέντε, τουλάχιστον, χρόνια παρατηρείται συνεχής άνοδος των τιμών. Δεν είναι εύκολο αυτή η γενική άνοδος σχεδόν σε όλα τα είδη, να είναι συμφωνημένη, πρέπει να υπάρχουν σούπερ μάρκετ και καταστήματα φθηνότερα και ακριβότερα. Θα περίμενε κανείς ότι τα φθηνότερα θα συγκέντρωναν μεγαλύτερη πελατεία. Αυτό συμβαίνει με τα καταστήματα της γειτονιάς. Δεν φαίνεται να συμβαίνει με τα σούπερ μάρκετ. Είναι γεμάτα από πελάτες οποιαδήποτε μέρα και οποιαδήποτε ώρα.

Τι να συμβαίνει άραγε; Ή έχουν την οικονομική ευχέρεια να αδιαφορούν για τις τιμές ή είναι κακώς πληροφορημένοι και πέφτουν θύματα αισχροκέρδειας ή εγκλωβίζονται στο σούπερ μάρκετ (όπου αρκετοί πηγαίνουν… για βόλτα) και αδιακρίτως αγοράζουν το χρήσιμο και το άχρηστο, το φτηνό και το ακριβό. Νομίζω ότι συμβαίνουν και τα τρία…

© 2008, Για την αναδημοσίευση της είδησης από άλλες ιστοσελίδες είναι απαραίτητη η αναφορά του link προς το άρθρο του ekatanalotis.gr.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.