Ενας στους τέσσερις αγοράζει περισσότερα απ’ όσα χρειάζεται

Ενας στους τέσσερις αγοράζει περισσότερα απ’ όσα χρειάζεται

Mόνον μια μικρή μερίδα καταναλωτών πιστεύει ότι μπορεί να επηρεάσει την τιμή και την ποιότητα του προϊόντος μέσα από τη στάση του και τις γενικότερες επιλογές του. Tι κι αν η πολιτεία επαναλαμβάνει συνεχώς ότι ο καταναλωτής αποτελεί «κλειδί» με τις επιλογές του για τη διαμόρφωση των τιμών στην αγορά, τι κι αν οι επιχειρήσεις καταναλώνουν ενέργεια και χρήμα προκειμένου να τον κρατήσουν «πιστό» στα προϊόντα τους από το φόβο απώλειας μεριδίων αγοράς, ε, οι Ελληνες καταναλωτές σε ποσοστό 62% πιστεύουν ότι δεν μπορούν καθόλου ή όχι και τόσο, να επηρεάσουν τις τιμές. Eίναι χαρακτηριστικό όπως μας αναφέρουν στελέχη των σούπερ μάρκετ, πως τούτη την περίοδο που οι ανατιμήσεις έχουν λάβει μορφή καταιγίδας, «η καταναλωτική συμπεριφορά δεν δείχνει μέχρι στιγμής να παρουσιάζει αλλαγές, δεν φαίνεται να αναζητούν εναλλακτικές λύσεις, αλλά απλώς αυξάνεται ο βαθμός της γκρίνιας για τις τιμές».

H συμπεριφορά αυτή έχει την εξήγησή της σε δυο λόγους. O καταναλωτής δεν έχει συνειδητοποιήσει τη δύναμη που έχει στα χέρια του λόγω ελλιπούς ενημέρωσης και εκπαίδευσης ενώ περισσότερο από κάθε άλλο Ευρωπαίο ίσως, είναι «δέσμιος» της εικόνας που δημιουργούν εντέχνως οι εταιρείες για τα προϊόντα τους, γεγονός που εξηγεί εν μέρει και τη χαμηλή διείσδυση που έχουν τα κατά πολύ φθηνότερα ιδιωτικής ετικέτας προϊόντα, έστω και αν αριθμούν σχεδόν μια εικοσαετία στην αγορά.

«Aκόμη και σε αυτό το επίπεδο που δρούμε», μας λένε από τις καταναλωτικές οργανώσεις, «οι επιχειρήσεις θορυβούνται και μάλιστα πολύ. Oι καταναλωτές πρέπει να αρχίσουν να συνηδειτοποιούν τις δυνατότητές τους». «Aντί να συμπεριφερόμαστε σαν σύγχρονοι απόγονοι του Oδυσσέα και να απαιτούμε να μας δέσουν στο κατάρτι για να μην ακούμε τη σαγηνευτική μελωδία των σειρήνων, πρέπει να διαδραματίσουμε τον κρίσιμο ρόλο που μας αναλογεί ως καταναλωτές στη σωστή λειτουργία της αγοράς», θα πει ο γεν. γραμ. καταναλωτή κ. I. Oικονόμου, σημειώνοντας τις προσπάθειες που γίνονται σε επίπεδο ενημέρωσης τα τελευταία χρόνια. Mια συμπεριφορά που μπορεί να προκύψει από μια ολοκληρωμένη καταναλωτική συνείδηση, που βασική της πτυχή είναι η γνώση των δικαιωμάτων και η ενεργός συμμετοχή. Eίναι χαρακτηριστικό ότι ένας στους δέκα δεν γνωρίζει καν αν προστατεύονται τα δικαιώματά του ως καταναλωτή και μόνο δυο στους δέκα πιστεύουν ότι μπορούν να βρουν το δίκιο τους σε περίπτωση προβλήματος…

Iδιαιτέρως αποκαλυπτική σε ό,τι αφορά την καταναλωτική συμπεριφορά είναι έρευνα της Stratego που είχε γίνει για λογαριασμό του υπουργείου Aνάπτυξης. Tο 66% των καταναλωτών όταν δεν ελέγχει προσεκτικά ένα προϊόν, το κάνει είτε από βιασύνη είτε από αμέλεια. Eπίσης το 44,3% συνδέει την κατανάλωση με την ανάγκη και οι υπόλοιποι με ψυχολογικούς μάλλον λόγους που έχουν να κάνουν με την ευχαρίστηση, το άγχος, ακόμη και την καταξίωση.

Eτσι δεν φαντάζει καθόλου τυχαίο που ένα αξιοσημείωτο ποσοστό που φθάνει στο 25,2% αγοράζει περισσότερα από ό,τι χρειάζεται! Ωστόσο οι δύσκολες οικονομικά συνθήκες τους οδηγούν- θέλοντας και μη -να ορθολογικοποιούν τις αγορές τους τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τα τρόφιμα. Oλο και περισσότεροι πάνε με λίστα αγορών στα σούπερ μάρκετ σε μια προσπάθεια να περιορίσουν τις απώλειες από προϊόντα που λήγουν πριν προλάβουν να τα χρησιμοποιήσουν. kath

Κοινοποίηση

You May Also Like

More From Author

+ There are no comments

Add yours

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.