Παρατυπίες σε διαδικτυακές πωλήσεις
Του ανταποκριτή μας στις Βρυξελλες Kωστα Kαρκαγιαννη
Ακρως ανησυχητικό για τους καταναλωτές είναι το αποτέλεσμα πανευρωπαϊκής έρευνας σχετικά με τις παρελκυστικές διαφημιστικές τακτικές που ακολουθούν στο ίντερνετ έμποροι οι οποίοι πωλούν ηλεκτρονικά καταναλωτικά αγαθά. Σύμφωνα με την έρευνα που διενεργήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε συνεργασία με τις εθνικές αρχές σε 369 ιστότοπους, στο 55% εξ αυτών διαπιστώθηκαν παραβιάσεις των ευρωπαϊκών νόμων για την προστασία του καταναλωτή. Η Κομισιόν απειλεί τους παραβάτες που δεν θα συμμορφωθούν με τη νομοθεσία με δικαστικές διώξεις και πρόστιμα. Η έρευνα διενεργήθηκε τον περασμένο Μάιο σε ιστοσελίδες μέσω των οποίων πωλούνται δημοφιλή ηλεκτρονικά αγαθά, όπως ψηφιακές κάμερες, κινητά τηλέφωνα, παιχνιδομηχανές, συσκευές αναπαραγωγής μουσικής και DVD. Πρόκειται για τα δημοφιλέστερα προϊόντα στις αγορές μέσω ίντερνετ, αφού τον περασμένο χρόνο ένας στους τέσσερις καταναλωτές που ψώνισε μέσω διαδικτύου αγόρασε κάποιο από αυτά τα προϊόντα.
Κατά την ταυτόχρονη έρευνα ελέγχθηκαν 200 από τις δημοφιλέστερες ιστοσελίδες και 169 για τις οποίες υπήρχαν πολλές καταγγελίες. Το πλέον συνηθισμένο πρόβλημα που εντοπίστηκε (66% των περιπτώσεων) ήταν έλλειψη ενημέρωσης ή παραπλανητική ενημέρωση για τα δικαιώματα των καταναλωτών. Ενας καταναλωτής που πραγματοποιεί αγορά μέσω ίντερνετ έχει το δικαίωμα να επιστρέψει το προϊόν εντός μίας εβδομάδας, χωρίς αιτιολογία, και να τού επιστραφεί το αντίτιμο σε μετρητά. Επίσης, η εγγύηση που καλύπτει όλα τα προϊόντα είναι τουλάχιστον δύο χρόνια. Στο 45% των ιστοσελίδων δεν δηλώνεται εξαρχής η τελική τιμή του προϊόντος και οι επιπλέον χρεώσεις (π.χ. μεταφορικά) προστίθενται μόνο στο τελικό στάδιο. Το τρίτο σημαντικότερο πρόβλημα που εντοπίστηκε ήταν ότι σε πολλές ιστοσελίδες (33%) δεν υπήρχαν τα πλήρη στοιχεία του εμπόρου, όπως ονομασία, διεύθυνση, ή ηλεκτρονική διεύθυνση, με αποτέλεσμα να είναι δύσκολη ή αδύνατη η επικοινωνία σε περίπτωση προβλήματος.
Πρόστιμα ή και κλείσιμο ιστότοπων
Στην Ελλάδα ελέγχθηκαν δέκα ιστοσελίδες, σε έξι από τις οποίες εντοπίστηκαν παρατυπίες. Το επόμενο βήμα μετά τον έλεγχο είναι οι εθνικές αρχές να έρθουν σε επαφή με τους υπευθύνους των ιστότοπων όπου καταγράφτηκαν παρατυπίες σχετικά με την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την προστασία των καταναλωτών. Στην περίπτωση που οι υπεύθυνοι δεν συμμορφωθούν με τη νομοθεσία, η γενική γραμματεία καταναλωτή θα πρέπει να προσφύγει κατά των εμπόρων που παρανομούν, ζητώντας να σταματήσουν τις παράνομες πρακτικές, να επιβάλουν πρόστιμα ακόμη και να κλείσουν ιστότοπους. Το αποτέλεσμα αυτών των ενεργειών θα πρέπει να κοινοποιηθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέχρι τα μέσα του 2010. Για περισσότερες πληροφορίες:
Οδηγία περί πωλήσεων εξ αποστάσεως:
http://ec.europa.eu/consumers/cons-int/safe-shop/dist-sell/index-en.htm»http://ec.europa.eu/consumers/cons-int/safe-shop/dist-sell/index-en.htm
Οδηγία για το ηλεκτρονικό εμπόριο:
http://ec.europa.eu/internal-market/e-commerce/directive-en.htm»http://ec.europa.eu/internal-market/e-commerce/directive-en.htm
Οδηγία για αθέμιτες εμπορικές πρακτικές:
http://ec.europa.eu/consumers/rights/
Πηγη: www.kathimerini.gr