Πώς προστατευόμαστε από τις πρακτικές του εμπορίου αν αγοράσουμε ελαττωματική συσκευή, ηλεκτρική ή ηλεκτρονική
«Oταν αγοράζεις ηλεκτρικές ή ηλεκτρονικές συσκευές, κάνεις τον σταυρό σου και εύχεσαι “να μη μου τύχει”!» λέει χαρακτηριστικά ο κ. Νίκος Τσομπάνογλου , φοιτητής του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Πολυτεχνείου της Ξάνθης. Η σκωπτική του διάθεση είναι απόρροια της διόλου ευχάριστης εμπειρίας που είχε όταν αγόρασε από γνωστό κατάστημα ηλεκτρονικών ειδών δύο μνήμες RΑΜ που σύντομα εμφάνισαν ελαττωματική λειτουργία. «Επέστρεψα στο κατάστημα ζητώντας να τις αντικαταστήσουν και το μόνο που έλαβα ήταν μια σειρά δικαιολογίες:δεν υπήρχε εξειδικευμένο σέρβις, έπρεπε να τις στείλουν στα κεντρικά, έπρεπε να μιλήσω με την αντιπροσωπεία, έπρεπε να επωμισθώ τα έξοδα αποστολής- η λίστα δεν είχε τέλος και οι εβδομάδες περνούσαν. Εν τω μεταξύ, αδυνατούσα να χρησιμοποιήσω τον υπολογιστή χωρίς μνήμη RΑΜ και οι προθεσμίες για τις πανεπιστημιακές εργασίες έτρεχαν. Είχα φθάσει στα πρόθυρα νευρικής κρίσης» διηγείται. Και δυστυχώς δεν είναι ο μόνος. Οπως εξηγούν εκπρόσωποι των ενώσεων καταναλωτών, είναι εκατοντάδες οι πολίτες που τηλεφωνούν απεγνωσμένοι στις ενώσεις καταναλωτών καταγγέλλοντας ότι τους στέλνουν… από τον Αννα στον Καϊάφα. Προσφάτως μάλιστα στο γραφείο της ΕΚΠΟΙΖΩ (Ενωση Καταναλωτών – Η Ποιότητα της Ζωής) στη Θεσσαλονίκη κατέφυγε η καταναλώτρια Μ.Χ. η οποία υπέστη ταλαιπωρία επί… ένα ολόκληρο εξάμηνο, καθώς «είχε την ατυχία να αγοράσει ένα ελαττωματικό ψυγείο και το κατάστημα ηλεκτρικών δήλωνε αναρμόδιο, ενώ για κάθε (άκαρπη) επίσκεψη στην αντιπροσωπεία αναγκαζόταν να προβαίνει σε επιπλέον έξοδα», όπως εξηγεί η αρμόδια εκπρόσωπος της οργάνωσης κυρία Μαρία Βασιλειάδου στο «Βήμα».
Αυτό που λίγοι γνωρίζουν ωστόσο είναι ότι ο Αστικός Κώδικας, μετά την εναρμόνισή του με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, ορίζει ότι μέσα στα πρώτα δύο χρόνια από την αγορά του προϊόντος κάθε κατασκευαστικό ελάττωμα επισκευάζεται δωρεάν, ενώ την ευθύνη απέναντι στον καταναλωτή έχει πρωταρχικά το κατάστημα αγοράς! «Είναι λοιπόν παντελώς παράνομη η πρακτική των καταστημάτων να παραπέμπουν τους καταναλωτές στην αντιπροσωπεία, καθώς και να τους “φορτώνουν” με έξοδα αποστολής και επισκευής. Οσο όμως αγνοούν τα δικαιώματά τους παραμένουν απροστάτευτοι απέναντι στην αυθαιρεσία» σχολιάζει ο κ. Γιώργος Λεχουρίτης, πρόεδρος της Γενικής Ομοσπονδίας Καταναλωτών Ελλάδος.
«Τα καταστήματα βέβαια “σκαρφίζονται” δεκάδες δικαιολογίες, όπως το να κατηγορούν τον καταναλωτή για τη βλάβη ή να ισχυρίζονται ότι πέρασε η προθεσμία της εγγύησης. Ο καταναλωτήςόμωςοφείλει να παραμείνει ανένδοτος και εν ανάγκη να προβεί σε έγγραφη καταγγελία» σχολιάζειη κυρία Παναγιώτα Καλαποθαράκου, δικηγόρος και αντιπρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ. «Ας σημειωθεί δε ότι η συντριπτική πλειονότητα όσων τολμούν να υποβάλουν καταγγελία δικαιώνονται, καθώς η παρανομία είναι πασιφανής. Απλώς, τα καταστήματα προσπαθούν να εκμεταλλευθούν την άγνοιά μας για να μεγιστοποιήσουν το κέρδος τους» καταλήγει.
http://www.tovima.gr/default.asp?pid=46&ct=1&artId=322259&dt=11/11/2010
Το Link είναι λανθασμένο