Το φθηνό μας «καλάθι»
Το http://www.e-prices.gr/ περιέχει στοιχεία για 1.500 προϊόντα σε 1.000 σημεία πώλησης
Του Κωστα Δεληγιαννη
Στον καιρό της κρίσης, μία από τις γραμμές άμυνας για να εξοικονομήσει κανείς χρήματα από τις αγορές σε σούπερ μάρκετ είναι να γνωρίζει εκ των προτέρων ποια αλυσίδα είναι η πιο συμφέρουσα για τα αγαθά που πρόκειται να αγοράσει. Και πλέον στο Διαδίκτυο υπάρχει ένα αποτελεσματικό εργαλείο γι’ αυτό τον σκοπό: το (νέο) Παρατηρητήριο Τιμών (www. e-prices. gr) του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, μία ιντερνετική πλατφόρμα που περιέχει στοιχεία για 1.500 προϊόντα σε 1.000 σημεία πώλησης. Αν και βρίσκεται σε δοκιμαστική λειτουργία, η πλατφόρμα επιτρέπει ήδη στον χρήστη να προϋπολογίσει πόσο ακριβώς θα κοστίσουν τα ψώνια του και πού θα τα βρει στην καλύτερη τιμή.
Αλλωστε, ο χρήστης το μόνο που χρειάζεται να κάνει είναι να πληκτρολογήσει την κατηγορία κάθε αγαθού (π. χ. γάλα, ζυμαρικά, καφές) και, από τη λίστα που θα εμφανίσει η πλατφόρμα, να διαλέξει την επιθυμητή μάρκα προϊόντος και να την προσθέσει στο «εικονικό καλάθι» του, το οποίο φαίνεται στο διπλανό παράθυρο. Επαναλαμβάνοντας τη διαδικασία μέχρις ότου το «καλάθι» να περιέχει όλα τα είδη που πρόκειται να ψωνίσει, στη συνέχεια θα πρέπει να προσδιορίσει τα σημεία πώλησης στα οποία θα γίνει η σύγκριση, επιλέγοντας τα καταστήματα της περιοχής που τον ενδιαφέρουν. Ετσι, αφού η πλατφόρμα διαθέτει πλέον τα απαραίτητα στοιχεία, θα δημιουργήσει έναν συγκεντρωτικό πίνακα με το συνολικό κόστος ανά κατάστημα για όλα τα αγαθά του «καλαθιού».
Αν και στην παρούσα μορφή του το e-prices «ανέβηκε» στο Ιντερνετ πριν από μερικές ημέρες, στην πραγματικότητα το Παρατηρητήριο Τιμών λειτουργεί εδώ και αρκετούς μήνες – με έναν τρόπο όμως που αποθάρρυνε τον χρήστη από το να την αξιοποιήσει. Τον περασμένο Απρίλιο, μάλιστα, η «Κ» είχε αναφερθεί στην τότε μορφή της πλατφόρμας και στα μειονεκτήματα που την καθιστούσαν ουσιαστικά άχρηστη. Με βασικότερο ελάττωμα ήταν το γεγονός ότι ο καταναλωτής μπορούσε να συγκρίνει το κόστος μόνον για κάθε προϊόν ξεχωριστά. Κάτι που σήμαινε πως έπρεπε να γράψει στο χαρτί τη λίστα με τα αγαθά που θέλει να αγοράσει, να αντιγράψει τις σχετικές τιμές για κάθε σουπερμάρκετ από το e-prices, και να υπολογίσει το άθροισμα με το… κομπιουτεράκι.
Επομένως, στη νέα εκδοχή του ιστότοπου η ύπαρξη του «εικονικού καλαθιού» επιτρέπει την άμεση αντιπαραβολή του ποσού που θα πλήρωνε κανείς στα πλησιέστερα καταστήματα για όλα τα ψώνια του. Και όχι μόνον αυτό· ο χρήστης μπορεί επίσης να εκτυπώσει το «καλάθι» του ή να το αποθηκεύσει, ώστε να μην χρειάζεται κάθε φορά να το δημιουργεί από την αρχή. Ετσι, έχει ήδη διπλασιαστεί η επισκεψιμότητα του e-prices, τη στιγμή που το υπουργείο σκέφτεται ήδη αρκετές βελτιώσεις για να το κάνει ακόμη πιο λειτουργικό.
Η ανάρτηση του νέου e-prices συνέπεσε χρονικά με την έναρξη λειτουργίας του Shop & Save (www. shopnsave. gr), μιας «μηχανής σύγκρισης τιμών σε βασικά είδη κατανάλωσης», όπως λέει στην «Κ» ο κ. Παναγιώτης Περρός από την εταιρεία Hyper Center που ανέπτυξε την ιστοσελίδα. Το Shop & Save επιτρέπει κι αυτό την αντιπαραβολή του κόστους για ολόκληρες λίστες προϊόντων, ενώ κάποιοι καταναλωτές θα το βρουν πιο φιλικό στη χρήση, αφού η δημιουργία του «καλαθιού» γίνεται μέσω των καταλόγων που υπάρχουν στην αρχική σελίδα του site.
Στην ίδια σελίδα αναρτώνται επίσης αυτοματοποιημένα προϊόντα που το λογισμικό εντοπίζει να πωλούνται σε κάποιο συγκεκριμένο κατάστημα σημαντικά φθηνότερα από τον μέσο όρο στην αγορά. Τα σχετικά στοιχεία ενημερώνονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα, από τιμοληψίες που πραγματοποιούνται σε υποκαταστήματα έξι μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ.
Στο μέλλον η εταιρεία θέλει να συμπεριλάβει και σούπερ μάρκετ που δραστηριοποιούνται σε τοπικές αγορές. «Ο απώτερος στόχος είναι να δημιουργήσουμε μέσα από το Shop & Save μία online κοινότητα καταναλωτών, όπου κάθε χρήστης θα μπορεί παράλληλα να γράψει ελεύθερα τα σχόλιά του», προσθέτει στην «Κ» ο κ. Περρός. Η χρήση του σάιτ είναι δωρεάν, ενώ η Hyper Center προσδοκά σε έσοδα κυρίως από τις online διαφημίσεις που θα προσελκύσει.
Αναζήτηση για όλα τα γούστα
Ακόμη και στην Ελλάδα, οι μηχανές αντιπαραβολής τιμών για τα είδη σούπερ μάρκετ έρχονται να προστεθούν σε πολλές ανάλογες ιντερνετικές εφαρμογές, οι οποίες εντοπίζουν τις φθηνότερες επιλογές από μια μεγάλη κατηγορία καταναλωτικών αγαθών και υπηρεσιών. Οπως για παράδειγμα τα http://www.skroutz.gr/ , tzampaman.gr, myshopper.gr, eprice.gr, τα οποία εμφανίζουν τις τιμές από online καταστήματα. Από την άλλη, τα moneyexpert.gr και lostinmarket.gr περιλαμβάνουν επίσης συγκρίσεις τιμών για διάφορα τραπεζικά προϊόντα, αλλά και για συμβόλαια κινητής και σταθερής τηλεφωνίας. Επίσης, στο Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης ( http://www.fuelprices.gr/ ) μπορεί να βρει κανείς τα φθηνότερα πρατήρια βενζίνης, όπως επίσης και στο http://gasprice.gr/ , στο οποίο η ενημέρωση των τιμών γίνεται από τους ίδιους τους χρήστες του.
Εκεί πάντως όπου παρατηρείται πραγματική έκρηξη στα «ψαχτήρια» οικονομικότερων προσφορών είναι στον τομέα του τουρισμού και των ταξιδιών. Κατ’ αρχάς με τα : http://airtickets.gr/ , http://www.pamediakopes.gr/ και http://www.travelplanet24.com/gr . Στις συγκρίσεις τιμών ξενοδοχείων είναι επικεντρωμένα τα http://www.trivago.gr/ , http://allabouthotels.gr/ , http://www.hotels4u.gr/ , http://www.megatravel.gr , για τουριστικά καταλύματα τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_world_2_14/11/2010_422183