Νευρική κρίση στα νοικοκυριά, λόγω ακρίβειας
Νευρική κρίση στα νοικοκυριά, λόγω ακρίβειας
Οι Ελληνες κόβουν πλέον και από το φαγητόΤην ώρα που το πλουσιότερο 20% του ελληνικού πληθυσμού καταναλώνει 5,90 φορές περισσότερο από ό,τι το φτωχότερο 20%, οι συνεχείς αυξήσεις σε βασικά είδη προκαλούν ανησυχία και οδηγούν τα ελληνικά νοικοκυριά στα πρόθυρα νευρικής κρίσης. Η ακρίβεια καλπάζει και απειλεί την καθημερινότητα της ελληνικής οικογένειας που πλέον, αναγκάζεται να «κόβει» από παντού ακόμη και από το φαγητό για να τα βγάλει πέρα. Στον διεθνή χώρο Ινδοί οικονομολόγοι απορρίπτουν τους ισχυρισμούς των Αμερικανών ότι ο αναπτυσσόμενος κόσμος ευθύνεται για την αύξηση των τιμών των τροφίμων θεωρώντας ότι η Δύση θα πρέπει να αναπροσαρμόσει την πολιτική της.
Τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας για την πορεία του δείκτη λιανικών πωλήσεων αποτυπώνουν τη νέα φτώχεια, καθώς από τον Δεκέμβριο καταγράφεται σταθερή μείωση στις πωλήσεις τροφίμων (μείωση 5% τον Δεκέμβριο και 6,6% τον Ιανουάριο). Επιπλέον, και σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Κομισιόν, το 49% των Ελλήνων δηλώνει ότι έχει ήδη μειώσει τις αγορές του σε διάφορα είδη, το 73% ότι έχει μειωμένη πρόθεση να αγοράσει νέο αυτοκίνητο, το 82% να αγοράσει σπίτι και το 74% να κάνει επισκευές στην κατοικία του. Και όλα αυτά, ενώ ένας στους τρεις Ελληνες δυσκολεύεται να πληρώσει το ενοίκιο του σπιτιού ή τη δόση του δανείου, να έχει κρέας ή ψάρι στο τραπέζι του κάθε δύο ημέρες και επαρκή θέρμανση στο σπίτι του. Παράλληλα, το 46% των πολιτών με χαμηλά εισοδήματα δηλώνουν απαισιόδοξοι για το αύριο και αναμένουν και άλλες ανατιμήσεις τους επόμενους μήνες (στην Ισπανία φόβο για ανατιμήσεις εκφράζει μόνο το 9% των πολιτών, στη Γαλλία το 7% και στην Ιταλία το 6,4%). Σήμερα το ποσοστό του πληθυσμού που βρίσκεται στα όρια της φτώχειας φθάνει στο 20% με συνταξιούχους, μονογονεϊκές οικογένειες, ανέργους, νέους και μετανάστες να υποφέρουν περισσότερο από την ακρίβεια. Το 21,15% δεν έχει την οικονομική άνεση να αγοράσει ηλεκτρονικό υπολογιστή, το 11,31% δεν μπορεί να αποκτήσει πλυντήριο ρούχων και το 22,3% αυτοκίνητο ενώ το 66,4%, (523.122 άτομα), δηλώνει ότι δεν μπορεί να αντιμετωπίσει έκτακτες πλην όμως αναγκαίες δαπάνες και το 79,3% τα έξοδα μιας εβδομάδας διακοπών. Το στοιχείο όμως που πραγματικά συγκλονίζει είναι ότι περίπου 400.000 δήλωσαν ότι υπήρχε ανάγκη για μια τουλάχιστον επίσκεψη σε γιατρό, που όμως δεν έγινε καθώς δεν είχαν τα χρήματα.
Πρωταθλητές στην ακρίβεια
Παράλληλα η χώρα παραμένει πρωταθλήτρια ακρίβειας στην Ευρώπη, γεγονός που καταδεικνύει και πρόσφατη έρευνα του ΚΕΠΚΑ για τις τιμές προϊόντων στα σούπερ μάρκετ. Το συμπέρασμα που προκύπτει από την έρευνα της καταναλωτικής οργάνωσης είναι ότι για να αγοράσουν οι Ελληνες 86 από τα πιο βασικά προϊόντα χρειάζεται να δώσουν 215,7 ευρώ, ενώ για τα ίδια αγαθά οι Γερμανοί πληρώνουν 162,71 ευρώ (με άλλα λόγια θα εξοικονομούσαμε το 32,57% των χρημάτων εάν ψωνίζαμε σε κάποιο γερμανικό σούπερ μάρκετ) ενώ για πάμπολλα είδη οι Ελληνες πληρώνουν έως 168% ακριβότερα από τους Γερμανούς. Ειδικότερα, ένα κιλό γιαούρτι κοστίζει στη Γερμανία 0,93 ευρώ και στην Ελλάδα 2,49 ευρώ, το φρέσκο γάλα σε χάρτινη συσκευασία 0,66 ευρώ έναντι 0,94, ένα μπουκάλι πορτοκαλάδα ενάμισι λίτρου 0,39 ευρώ έναντι 0,74 ευρώ ενώ κατ’ εξοχήν ελληνικά προϊόντα, όπως π.χ. είναι η φέτα και οι πιπεριές Φλωρίνης, πωλούνται ακριβότερα στην Ελλάδα απ’ ό,τι σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις (200 γραμμάρια φέτα κοστίζουν στη Γερμανία 1,39 ευρώ και στην Αθήνα 1,88 ευρώ, και για ένα γυάλινο βάζο με πιπεριές 720 γραμ. 1,79 ευρώ έναντι 1,49 ευρώ στη Γερμανία). Ανάλογες διαφορές προκύπτουν και από συγκρίσεις τιμών που έγιναν στην ολλανδική αγορά, καθώς στην Ελλάδα πωλείται ακριβότερα (κατά 51,2%) ένα μπουκάλι σάλτσας κέτσαπ 570 γραμ., ένα σακουλάκι πατατάκια (66,3%) ή ένα κουτί δημητριακών 500 γραμ. (33,94%). «Οι καταναλωτές ψάχνουν τις προσφορές, μειώνουν τις αγορές τους, επιδιορθώνουν τα παπούτσια τους. Οσοι μπορούν να περιορίσουν τις δαπάνες τις περιορίζουν. Υπάρχει όμως και ένα μεγάλο κομμάτι που δεν έχουν άλλο περιθώριο για οικονομία. Είναι οι χιλιάδες Ελληνες που σήμερα δίνουν αγώνα για το καθημερινό πιάτο», τονίζει στην «Κ» ο πρόεδρος της ΚΕΠΚΑ Κ. Ν. Τσεμπερλίδης.