Επώνυμα προϊόντα made in China
Η κρίση έχει περάσει προ πολλού το κατώφλι και της αγοράς ειδών πολυτέλειας, και οι μεγάλες ευρωπαϊκές και αμερικανικές φίρμες καταφεύγουν στις «αναδυόμενες αγορές», δηλαδή στις χώρες με φτηνά, αλλά επιδέξια, εργατικά χέρια, που με υπεργολαβίες παράγουν τα επώνυμα προϊόντα τους.
Σύμφωνα με μελέτη της πολυεθνικής εταιρείας συμβούλων Bain & Co, εφέτος ο κύκλος εργασιών της παγκόσμιας αγοράς ειδών πολυτελείας θα συρρικνωθεί κατά 7% σε σύγκριση με του 2008, οπότε είχε ανέλθει σε 170 δισεκατομμύρια ευρώ.
Η πτώση του τζίρου προβλέπεται για το 2009 μεγαλύτερη στις τρεις σπουδαιότερες παραδοσιακές αγορές του κλάδου: 15% στις Ηνωμένες Πολιτείες και 10% σε Ευρώπη και Ιαπωνία. Αντίθετα, οι πωλήσεις αναμένεται να αυξηθούν 7% στην Κίνα, τη χώρα που μοιάζει να βρίσκεται στο απυρόβλητο της οικονομική ύφεσης, και 2% στη Μέση Ανατολή.
Οι αγγλοσαξονικοί και ιταλικοί οίκοι δεν διστάζουν να «εξορίσουν» τα εργαστήριά τους. Ο αμερικανικός οίκος δερμάτινων ειδών Coach δεν το κρύβει πως οι τσάντες του είναι… κινεζικής και ινδικής παραγωγής και προέλευσης. Με ασιάτες υπεργολάβους παράγει και ο Calvin Klein. Στην Ινδονησία ράβονται τα πόλο των Tommy Hilfiger και Ralph Lauren. Ο Burberry εξακολουθεί να φτιάχνει τις περίφημες καμπαρντίνες του στην Αγγλία, αλλά τα μπλουζάκια πόλο στην Κίνα τα ράβει. Στην Κίνα και ανατολική Ευρώπη έχει εργαστήρια ο Armani. Οσο για την Prada, πολλά από τα δερμάτινά της κατασκευάζονται στην Τουρκία. Στην εξ Ανατολών γείτονά μας φτιάχνονται επίσης ανδρικά κουστούμια Hugo Boss, ενώ ο Valentino προτιμά την Αίγυπτο. Στην Κίνα έχουν «μεταναστεύσει» τα ρούχα Kenzo και Givenchy.
Οπως επισημαίνει ένας ειδικός του γραφείου μελετών Eurostaf: «Η πρακτική της μεταφοράς της παραγωγής υπαγορεύεται από δύο διαφορετικούς λόγους. Είτε για να βρεθεί η τεχνογνωσία που δεν υπάρχει αλλού -προκειμένου, ας πούμε, για παπούτσια και γενικά δερμάτινα στην Ιταλία, ρολόγια στην Ελβετία, κεντήματα στην Ινδία η μεταξωτά στην Κίνα- είτε απλώς για περιορισμό του κόστους.
Στο Παρίσι οι επαΐοντες παρατηρούν ότι τελικά με τις σημερινές συνθήκες δεν έχει νόημα να επιμένεις στο «100% made in France». Μπορεί η έμφαση να δοθεί στην ίδια τη φίρμα: στο made in Hermes, Chanel ή Dior. Σημειωτέον, ότι προκειμένου για είδη πολυτελείας οι τιμές των προϊόντων που κατασκευάζονται εκτός «μητροπολιτικού εδάφους» δεν μειώνονται. Ετσι και η Chanel, που επιμένει να παράγει αποκλειστικά στη Γαλλία, όταν ο «επί εθνικού εδάφους» υπεργολάβος της για τα κεντήματα δεν επαρκούσε για τις παραγγελίες της αναγκάστηκε να αναζητήσει άλλο εργαστήριο στην Ινδία.
Τα προϊόντα με τη φίρμα Hermes είναι πάνω από 90% γαλλικά και τα 22 εργοστάσια του ομίλου στη Γαλλία απασχολούν 4.000 άτομα και διαρκώς προσλαμβάνουν. Ο παγκόσμιος leader της αγοράς της, ο όμιλος LVMH (Louis Vuitton, Moet, Hennessy) βεβαιώνει, ότι ούτε το 1% του τζίρου του δεν αντιπροσωπεύει η εκτός του τριγώνου Γαλλίας-Ιταλίας-Ισπανίας, παραγωγή του. Ωστόσο, ακόμη και στον τόσο ξεχωριστό κλάδο της κοσμηματοποιίας, οίκοι όπως οι Tiffany, Cartier, Mauboussin έχουν εργαστήρια και στην Ασία.
Φ. Γ. ΧΟΪΔΑΣ
www.enet.gr